Článok patrí do seriálu Riadime (nie len) internetový projekt
- Miera customizácie dosiahla 60%
- Šanca minoritných portálov je v nízkej cene optimalizácie pre ne
- Výrobná porada – nástroj optimalizácie pracovného času
Som známy mojím dešpektom k minoritným portálom. Jednoducho práca na optimalizácii pre obskurné vyhľadávače je klasický príklad ceny nevyužitých príležitostí. Keď už neviete čo s človekohodinami, tak to má cenu zaoberať sa s nimi. No ak máte dobre optimalizované procesy v zázemí, tak ste na hranici rezerv v človekohodinách. Jednoducho bludný kruh a obskurnisti stoja mimo neho.
Tento článok je takým Cimrmanovským úkrokom stranou vrámci seriálu o mŕtvych koňoch a štekajúcich psoch.
V prvom rade je dôležité vedieť, kto je pre vás dôležitý a kto je obskurnista. Kto je synonymom pre výhľadávač a kto je synonymum pre vyhodené človekohodiny.
Takže kardinálna otázka znie: Ako zistím silu minoritných portálov?
Napríklad tak, že si prečítate rozhovor David Hác: budoucnost online videa je v profesionálním obsahu (alebo byužijete tisíc iných zdrojov), v ktorom sa píše:
- A čísla reálných uživatelů už můžete zveřejnit?Máme statistiky, které nepočítají reálné uživatele, my počítáme unikátní IP. Tam se momentálně pohybujeme na úrovni 110 tisíc měsíčně.
- …
- Uvažujete o podobném spojení s portálem, jako má Stream se Seznamem
Určitě uvažujeme o partnerství s nějakým portálem. Nedávno bylo na homepage Atlasu publikováno jedno z našich starých videí, jeden z našich testů, kdy jsme otitulkovali video a pustili ho ven. Někdo z Atlasu ho našel a zvýšení návštěvnosti bylo velmi markantní. - Kolik lidí vám to přivedlo navíc?
Myslím, že průměrná denní návštěvnost se zvýšila asi šestinásobně.
Tak si vezmem do ruky kalkulačku a počítam. A počítam. A počítam. Napríklad takto:
- 110000 UIP mesačne znamená 110000/30 denne, teda 3666 UIP denne
- šesťnásobné zvýšenie je 6×3666, teda v čase titulky Atlasu mali 22000 UIP denne, čo je o 183333 viac ako obvykle
Potiaľto je to klasická slovná úloha, ktorú som minule podpisoval svoje dcére piatačke. Teraz nasleduje dohadovanie sa a odhadovanie.
Má cenu kvôli novým 183333 denne optimalizovať svoju prácu tak, aby som sa dostal na titulku? Nuž, ak by aj tých 183333 UIP dodržiavalo obvyklý konverzný pomer (čo já viem 1%, samozrejme závisí čo pod takou konverziou myslíme), tak to znamená 1833 nových konverzii. Alebo transakcii, keď sa dohodneme, že 5 objednávok jedného zákazníka je 5 transakcii ale len jedna konverzia. 1833 sa zdá hovadsky veľa. Že? Už to vidím ako šrotíte slovnú úlohu ďalej a násobíte počet nových konverzii priemerným výnosom. To sú zisky! To sú zisky, že? Keby sme sa na ten Atlas vrhli systémovo, tak je dovolenka na Caymanoch istá.
Nie sú a nie je!
Slovná úloha totiž pokračuje nasledovne: 1833 konverzii ma stálo XXX človekohodín na optimalizácii pre daný vyhľadávač. Takže jedna konverzia ma stála na nákladoch1833/ XXX. Tieto náklady odčítame od bežného výnosu a dostaneme skutočný výnos z optimalizácie pre konkrétny vyhľadávač. Za slovo vyhľadávač si dosaďte portál, službu, digg a podobne.
Necháme slovnú úlohu už konečne spať a zamyslime sa nad ňou skutočne manažérsky. Koľko človekohodín by ma stála tá istá optimalizácia pre vodcu trhu (Google, Seznam, Jandex, Digg, Vybralismesk, Etarget, Adsens – poľa toho kam cielite geograficky či cieľovou skupinou)? A tu môžem použiť ako pointu to, čo píšem v nadpise: Šanca minoritného portálu je len vtedy, ak je to XXX úmerné jeho minoritnosti.
Ešte jedna slovná úloha na záver, aby som ukázal, že veci nie sú len tak jednoduché. Kto nemá chuť sa zaplietať do vetviacich sa príbehov môže skončiť.
Takže tá záverečná úloha:
Predstavte si, že za vami príde zamestnanec vášho marketingového oddelenia, ktorý sa celý čas venuje len a len vodcovi. A vzápätí príde jeho kolega a chváli sa, ako vás dostal do 10 vyhľadávačov a 20 ďalších služieb. A každý chce zvýšenie prémii. Otázka je, ktorého ste mali vyhodiť na prahu?
Odpoveď znie: Toho, kto nesplnil úlohy stratégie ktorú ste spoločne pred mesiacom vytvorili. (Až taký úkrok stranou tento článok nie je. Aspoň sme si ukázali, že dodržanie stratégie je viac ako improvizácia podriadených podľa ľubovôle.)
Tento príbeh má totiž pokračovanie v príbehu o diverzifikácii. Johny by vedel rozprávať. Akokoľvek, ak by sme sa k problému diverzifikácie postavili ako klasický fyzik k treniu, tak ten vyhľadávač, tá služba, pre ktorú optimalizácia stojí minimum mojich človekohodín, je lepšia. Teda je jednoduché ju ofiňtiť a ukazuje sa, že druhý markeťák vykonal oveľa viac. Ale to tiež nie je také jednoduché, lebo v tomto prípade by sa pokračovanie príbehu uberalo smerom ku kvalite danej služby pre koncového užívateľa. O skutočných výnosoch a prevzatí konkurenčného podielu na trhu ani nehovoriac. Práve kvôli tomuto vetveniu a mnohým faktorom pri posudzovaní úspešnosti je odpoveď Ten kto splnil zadané úlohy je lepší ako ten, kto urobil viac práce.
Ako vidíte, s tými minoritnými portálmi to nie je jednoduché. Akonáhle na nich nájdem nejakú výhodu, vzápätí sa ukáže že je to opäť omyl. Príbehy sa vetvia, komplikujú a aj keď sú nižšie náklady na optimalizáciu pre ne ich konkurenčnou výhodou, z odhadovaných minimálnych nákladov pri ich využívaní sa stane čierna diera.
A nabudúce to už bude na 100% diel o výrobnej porade. Už je načase.
Martin Pilnik | 04-Apr-08 at 11:02 am | Permalink
Testovací komentár č. 1